Kooktrends eind jaren '90
Nieuws overzichtPublicatiedatum 04-10-2016
In de tweede helft van de jaren ’90 klonken de Spicegirls en Britney Spears op de radio, gingen we naar de videotheek voor videofilms zoals Good Will Hunting en Clueless, gebruikten we alleen nog floppydisks en op de markt was je gulden nog een daalder waard. Alleen hele moderne mensen hadden al een mobiele telefoon. Het meest begeerde kinderspeelgoed was de Nintendo, Tamagotchi en Furby. De meeste mensen gingen gekleed in spijkerbroek, gecombineerd met ofwel een “kakker”-polo en Allstars, of een “gabber” trainingsjack en Nike Air Max.
Een absolute rage onder de jeugd waren flippo’s. Dit waren plastic schijfjes die vanaf 1995 gratis in een zak chips van Smiths zaten. Op de flippo’s stonden verschillende stripfiguren afgebeeld en kinderen speelden hiermee allerlei spelletjes. Ook werd er onderling fanatiek geruild. Alle flippo’s werden in speciale verzamelmappen bewaard. Op rommelmarkten zijn deze nog steeds te vinden!
In 1999, tijdens de Hollandse weken, werd de McKroket geïntroduceerd op het menu bij McDonald’s. Dit hamburgerbroodje met een kroketschijf en dijonmosterdsaus wordt enkel in Nederland, Curaçao en België bij McDonald's verkocht. De McKroket was een dusdanig verkoopsucces dat McDonald's besloot om deze burger permanent op te nemen in het assortiment.
Aan het eind van de jaren ’90 startte de succesvolle carrière van kooktalent en ondernemer Jamie Oliver. Terwijl hij als jonge chef werkte in het populaire The River Café in Londen kwam er een televisieploeg opnames maken voor een documentaire. Zijn aanwezigheid en uitstraling waren dusdanig opvallend dat hij meerdere aanbiedingen van televisieproducenten kreeg. Niet lang daarna werd zijn eerste kookprogramma uitgezonden door de BCC: The Naked Chef. In dit programma bracht hij koken terug naar de essentie; hij wilde aantonen dat dure ingrediënten en keukenmachines niet noodzakelijk zijn om iets smakelijks klaar te kunnen maken. Een kookboek volgde spoedig, waarna zijn carrière echt vleugels kreeg. Inmiddels kan hij vele tv-programma’s, kookboeken, restaurants, producten en grote eet-campagnes op zijn conto schrijven.
Het welbekende en het van oorsprong Nederlandse bakmerk Baukje verdwijnt in deze periode uit de schappen van de supermarkt. Volgens het Duitse moederbedrijf Dr. Oetker (ook eigenaar van het Nederlandse merk Koopmans) hadden de Baukje-producten in het bakschap geen meerwaarde meer en was het beter ze onder de bekendere merknaam Dr. Oetker verder te laten gaan.
Een product dat eind jaren ’90 succesvol in de markt gezet wordt, is de Unox Cup-a-Soup. Door een intensieve marketing campagne, waarin de soep als snack in plaats van voorgerecht wordt gepresenteerd, wordt deze instantsoep een populair gegeven. De door Bob Fosko ingesproken slogan “Vier uur Cup-a-Soup. Dat zouden meer mensen moeten doen!” slaat aan bij het Nederlandse publiek. Aanvankelijk werd de soep geproduceerd onder het merk Royco, maar in 1998 verdween dit merk geheel en ging verder onder de naam Unox. De fabriek in Utrecht werd toen ook gesloten en de instantsoepen worden nu, evenals veel andere producten van Unilever, geproduceerd in Polen.
Op onze website treft u een recept aan voor een heerlijke oosterse soep. Geen instantsoep, maar met lekker veel verse ingrediënten zoals Jamie Oliver dat graag ziet.
Blijf op de hoogte, meld je aan voor onze nieuwsbrief.