Naar boven
Eerlijk Oosters
Menu

Kooktrends begin jaren '10

Nieuws overzicht

Publicatiedatum 03-01-2017

In de Jaren ’10 van onze eeuw begint Nederland langzaam op te krabbelen uit de economische crisis. De maatschappij is veeleisend en snel. Werk, hobby’s en een sociaal leven dienen succesvol gecombineerd te worden. Ook kinderen ervaren druk op school en hebben daarnaast meestal een scala aan activiteiten zoals sport en andere clubs. Mensen brengen veel tijd door online. Vanaf september 2013 kan men zich in Nederland abonneren op de “streaming video on demand” dienst Netflix. Het avonden lang series kijken (ook wel binge watching genoemd) is een tegenhanger van het hectische dagelijkse leven. Het lijkt er op dat veel mensen op zoek zijn naar een balans in hun leven; yoga en “mindfulness” cursussen zijn dan ook erg in trek.

In de meeste huishoudens is er vaak niet veel tijd om te koken en wenst men een snelle hap. Toch willen veel mensen ook zo gezond mogelijk leven. Een bedrijf dat hier heel slim op inspeelt is Hello Fresh. Voor een vast bedrag kun je bij hen een doos ingrediënten inkopen die bij je thuis bezorgd wordt. In deze doos zitten verse producten om drie of vijf keer een avondmaaltijd mee te koken. Aangezien dit Duitse bedrijf valt onder het zelfde moederbedrijf als Zalando kan het met een groot budget een enorme marketing machine draaiende houden. Met 150.000 klanten in Nederland en België loopt de dienst dan ook als een trein.
Ook supermarkten spelen in op het drukke leven van de Nederlanders. Onder aanvoering van Albert Heijn wordt de mogelijkheid geboden om online boodschappen te bestellen en deze vervolgens door “Albert” thuis te laten bezorgen of af te halen bij een pick up point. Andere supermarkten volgen al snel met hun eigen boodschappendiensten. Een nieuw concept is “Picnic”. Deze dienst is niet verbonden aan een bepaalde supermarkt, maar garandeert altijd de laagste prijs voor de artikelen en bezorgt de boodschappen gratis thuis. Deze dienst opereert op dit moment alleen nog in midden-Nederland, maar breidt zich snel uit.

Bij de echte kookliefhebber -die ook nog eens veel tijd heeft om in de keuken te staan- is de Israëlische/Britse kok Yotam Ottolenghi zeer geliefd. Hij publiceert vanaf 2008 meerdere zeer populaire kookboeken. Waar hij vooral om bekend staat is zijn liefde voor groente, welke hij in zijn gerechten vaak centraal stelt. Hoewel hij vlees en vis niet mijdt, vindt hij dat groente een glansrol mag hebben bij de maaltijd. Zijn gerechten zijn kleurrijk en vol smaak en bevatten vaak een grote hoeveelheid aan ingrediënten. Sowieso eten steeds meer mensen af en toe vegetarisch. Dit is mede vanwege het feit dat de vleesindustrie regelmatig negatief in de publiciteit komt, bijvoorbeeld in verband met de zogenaamde “plofkip”. Daarnaast worden de gezondheidsrisico’s van veel vlees eten ook steeds duidelijker.

Bij sommige mensen heerst een groot verlangen om extreem gezond te eten en te leven. Er ontstaat een grote “powerfood” beweging. Het aantal veganisten en raw food eters groeit explosief. Er ontstaat zelfs een nieuwe ziekte: orthorexia nervosa. Hieraan lijden mensen die obsessief bezig zijn met gezond eten. In de winkelschappen kom je steeds vaker zogenaamde superfoods tegen. Dit zijn producten die rijk zijn aan goede voedingsstoffen en antioxidanten en hierdoor positieve effecten zouden hebben op de gezondheid. Voorbeelden van superfoods zijn gojibessen, cacaobonen, hennepzaad en tarwegras. Maar ook bessen, rode druiven, knoflook, vette vis, olijfolie, bepaalde noten en donkere chocolade worden wel als superfoods gezien. Hoewel de meningen verdeeld zijn over het bestaan en de effecten van superfoods wordt er door voedselproducenten en door kookboekenschrijvers als Rens Kroes onmiskenbaar veel geld aan verdiend.

Mede gevoed door consumentenprogramma’s en organisaties als Foodwatch wordt de Nederlandse consument steeds kritischer. Zout en suiker worden in de ban gedaan. Ook tarwe wordt onder de loep genomen; veel mensen zoeken een alternatief voor brood en een steeds groter wordende groep mensen heeft een gluten allergie of intolerantie. Glutenvrije producten zijn daarom zeer in trek. Ook Inproba heeft een aantal glutenvrije producten in het assortiment, zoals de glutenvrije ketjap manis!

Blijf op de hoogte, meld u aan voor onze nieuwsbrief.


Inproba introduceert de 'kliekjes nasi'

05-10-2017

Inproba introduceert de 'kliekjes nasi'. Op 10 oktober is het de dag van de Duurzaamheid. Als voedselproducent roepen wij iedereen op deze dag op geen voedsel meer te verspillen. Dit kan he...

Lees verder

Inproba Ketjap in welkomstpakket NCV

05-10-2017

Nieuwe leden van de Nederlandse Coeliakivereniging ontvangen een uitgebreid welkomstpakket met glutenvrije producten. Zo kan ieder nieuw lid op een leuke manier kennis maken met de diverse glutenvrije...

Lees verder
Gevulde Ananas
25 minuten, 4 personen
Tahoe Sajoer
45 minuten, 4 personen
Sajoer Groente
15 minuten, 3 - 4 personen
Coli Aloo
35 minuten, 2 personen
Pittig Gepofte Aardappels
30 minuten, 4 personen
Oosterse spruitjes
Ī 25 minuten, 4 personen
Prei met Romige Kokosmelk
25 minuten, 4 personen
Oosterse stamppot andijvie
Ī 35 minuten, 4 personen
Gado Gado
60 minuten, 4 personen
Kaasfondue
25 minuten, 4 personen
Omelet Nasi Goreng
15 minuten, 3 personen
Rudjak
45 minuten, 4 personen
Thaise roerbaksaus
5 minuten, 4 personen
Oosterse Kokosmarinade
10 minuten + 2 uur marineertijd, 10 personen
Oosterse Barbecue Marinade
10 minuten , 10 personen
Japanse dip
5 minuten, 4 personen
Curry Tilapia
40 minuten, 4 personen
Gegrilde OriŽntaalse Zalm
20 minuten, 4 personen
Garnalen in Kokoscurry
10 minuten, 4 personen
Pittige Oosterse Vissoep
20 minuten, 4 personen
Geroosterde Aardappels met Sardines
25 minuten, 4 personen
Thaise Tilapia
30 minuten (+ 30 minuten marinadetijd), 4 personen
Duivelse Garnalen
ca. 25 minuten, 4 personen
Stoombroodjes uit Shanghai
60 minuten, 4 personen
Kokos Tilapia
20 minuten, 4 personen
OriŽntaalse Vis
35 minuten, 4 personen
Mihoen Hanoi met garnalen
20 minuten, 4 personen
Groene Vis-Curry
20 minuten, 4 personen
Pittige kippendijen uit de oven
40 minuten (incl. 30 minuten oventijd), 4 personen
Pittige Thaise Kippensoep
25 minuten, 4 personen
Kip Bangkok
35 minuten, 4 personen
Tokio Style Teriyaki
Ī 40 minuten, 4 personen
Paksoi Thai Curry
15 minuten, 4 personen
Roulleaux van kip ŗ la Bogor
120 minuten (incl. 60 minuten afkoelen), 4 personen
Roergebakken Thaise Kipfilet
20 minuten, 4 personen
Rode Kip Curry
20 minuten, 4 personen
Soto Ajam
60 minuten, 4 personen
Satť Ajam
105 minuten (incl. 1 uur wachttijd), 4 personen
Kip Semarang
30 minuten, 4 personen
Kip Siam
25 minuten, 3-4 personen
Ovenschotel zuurkool
65 minuten (incl. 30 minuten oven), 4 personen
Gehaktrolletjes in pikante tomatensaus
60 minuten (incl. 30 minuten oventijd), 4 personen
Broodje OriŽntaals
10 minuten, 4 personen
Bami Goreng
40 minuten, 4 personen
Pikante Biefstuk (Nua Pad Prik)
20 minuten, 4 personen
OriŽntaalse Biefstukreepjes met Groente
30 minuten (+ 90 tot 120 minuten marineertijd), 4 personen
Indische Nasi Burger
30 minuten, 4 personen
Balinese Rundersmoor
1 uur en 15 minuten, 4 personen
Babi Pangang
45 minuten, 4 personen
Babi Ketjap
30 minuten, 4 personen
Varkenshaas in Sauce Aigre Doux
30 minuten, 4 personen
Indiase gehaktballetjes
40 minuten, 4 personen
Kokos - Limoenijsje
5 minuten (invriezen ca. 4 uur), 4 stuks
Choco-kokos Fondue
15 minuten, 4 personen
Smoothie
10 minuten, 4 personen
Sabayon Frappť de Coco
30 minuten, 6 personen
Aardbeien Smoothie
10 minuten, 4 personen
Visspiesjes in Kokosmarinade
10 minuten + 3 uur marineertijd, 4 personen
Satť Gehakt Balletjes
40 minuten, 4 personen
Spekkoek
90 tot 120 minuten, 4 personen
Pisang Goreng
15 minuten, 4 personen
OriŽntaalse Stoompasteitjes
1 uur en 15 minuten, 4 personen
Tosti Atjar Picante
10 minuten, 4 personen
Oosterse eierbal
30 minuten, 10 personen
Oosterse Kokos Quiche
55 minuten, 6 personen
Chili Garnalen Bitterbal
60 minuten (+ 1 dag opstijven in koeling) , 10 personen

Contact

Inproba B.V. Consumentenservice
Postbus 38
3740 AA Baarn

consumentenservice@inproba.nl
T: 035 - 54 299 22
F: 035 - 54 216 91
Facebook YouTube